Strona internetowa osiedla KOLONIA JASNA

Wycieczka do Wieliczki i Tyńca - fotorelacja!

Czwartek, 13 Sierpień 2015

W dniu 14 lipca 2015 r.  o godzinie 6:30 pięćdziesięcioro Mieszkańców naszego osiedla, a wśród nich rodziny z dziećmi, młodzież, małżeństwa oraz osoby starsze wyruszyło na wycieczkę autokarową organizowaną przez Zarząd osiedla Kolonia Jasna. Wiele osób po raz pierwszy skorzystało z tej formy rekreacji, proponowanej przez Zarząd, a służącej jednocześnie integrowaniu naszej lokalnej społeczności. Celem naszego wyjazdu było zwiedzenie Kopalni Soli w Wieliczce, oraz Opactwa Benedyktynów w Tyńcu. Chociaż ranek nie nastrajał optymistycznie – było pochmurnie i padał deszcz – wszyscy  w doskonałych humorach zasiedliśmy w autobusie podstawionym przez firmę Beta Pana Benedykta Wiktorczyka. Podczas jazdy w autobusie – Pilot naszej wycieczki – Pan Tadeusz Harazin –opowiadał o historii naszego regionu oraz o miejscach do których zmierzaliśmy.

Pierwszym punktem naszej wyprawy była Kopalnia Soli w Wieliczce. Jest to jeden z najcenniejszych zabytków w Polsce, rocznie odwiedzany przez ponad milion turystów z całego świata. Podczas zwiedzania zobaczyliśmy zapierające dech w piersiach wykute w soli piękne komory, niesamowite podziemne jeziora, majestatyczne konstrukcje ciesielskie i unikalne solne rzeźby. Przewodnicy opowiadali o rządzących w kopalni siłach przyrody oraz o etosie ciężkiej pracy wielu pokoleń górników, a także roli zwierząt jaką odgrywały w kopalni. Poznaliśmy metody wydobycia soli oraz jej bogatą historię sięgającą XIII wieku. W kopalni można było zobaczyć maszyny i narzędzia górnicze, które służyły do wydobycia soli. W swej wędrówce pokonując 3 kilometry krętych korytarzy i 800 schodów spotkaliśmy także na swej drodze dobrego ducha kopalni – Skarbnika, który jak mówi legenda ostrzegał górników przed niebezpieczeństwem. Największe wrażenie na wszystkich zrobiła Kaplica św. Kingi - jest to największa na świecie podziemna świątynia o wymiarach ok. 54 m długości, ok. 18 m szerokości i ok. 12 m wysokości. Posadzka jest wyrzeźbiona w jednolitej solnej bryle, a żyrandole sporządzone są z solnych kryształów. W kaplicy znajdują się płaskorzeźby ilustrujące wydarzenia z kart Nowego Testamentu i ponad stuletnia szopka. Ołtarz główny składa się z rzeźby głównej – św. Kingi oraz dwóch bocznych św. Józefa oraz św. Klemensa. Od 1999 roku w kaplicy znajduje się solny pomnik Jana Pawła II. W kaplicy odbywają się msze święte z okazji imienin patronki św. Kingi oraz św. Barbary, a także pasterki. Z uwagi na doskonałą akustykę w kaplicy odbywają się również koncerty.

Po czterogodzinnym zwiedzaniu kopalni udaliśmy się na posiłek do pobliskiej restauracji. Nasyceni, pełni wrażeń oraz spragnieni odpoczynku następnie przeszliśmy do pobliskich Tężni gdzie można było odetchnąć świeżym powietrzem nasyconym solnym aerozolem, podobnym do tego znad brzegu morza.

Około godziny 15:00 ruszyliśmy autobusem w kierunku Tyńca. Po czterdziestu minutach naszym oczom ukazał się przepiękny kompleks budynków Opactwa Benedyktynów, malowniczo położonych  na wapiennym wzgórzu nad Wisłą. Według miejscowej tradycji opactwo benedyktyńskie w podkrakowskim Tyńcu zostało założone w roku 1044 z fundacji księcia Kazimierza Odnowiciela - to najstarszy klasztor w Polsce. Wraz z przewodnikiem, który ciekawie opowiedział nam historię tego miejsca oraz ukazał nam obraz dawanego i  obecnego życia zakonników, zwiedziliśmy całe opactwo, Kościół św. Piotra i Pawła, a także Muzeum. Skorzystaliśmy również z możliwości degustowania dobrej kawy i deserów w klasztornej kawiarence. Uwadze naszej nie umknął także sklepik z dewocjonaliami oraz artykułami firmowanymi przez Benedyktynów. Na koniec mieliśmy okazję usłyszeć brzmienie chorału gregoriańskiego wykonanego przez zakonników podczas Nieszporów, które odprawiane są w tym miejscu codziennie.

Realizując ostatni punkt naszej wycieczki, trochę zmęczeni, ale za to w bardzo dobrych nastrojach wracamy do naszych domów. Jeszcze tylko podziękowania dla Pana Tadeusza – pilota, Pana Benedykta – właściciela Firmy BETA oraz dla kierowcy, który bezpiecznie i sprawnie dowiózł nas do wybranych miejsc naszej podróży i żegnamy się ze sobą życzliwym pozdrowieniem DO ZOBACZENIA.